গৌড়বঙ্গ বিশ্ববিদ্যালয় SEMESTER–IV DC -7 /DC -8 (DISCIPLINE CORE -7/ DISCIPLINE CORE -8) Historical Perspectives of Education

Nil's Niva
0

 

গৌড়বঙ্গ বিশ্ববিদ্যালয়

SEMESTER–IV

DC -7 /DC -8 (DISCIPLINE CORE -7/ DISCIPLINE CORE -8)

Historical Perspectives of Education

Unit I: Historical Foundation of Education

I. A Synoptic view of Education in:

(a)Vedic, (b)Buddhist and (c) Medieval periods.

II. Status of Education System Pre-Independent India

 Advent of the Missionaries: Serampore Mission and the activities of the

 Serampore Missionaries regarding extension of education

 Adam, Munroe, Elphinstone's Report on Indigenous education.

 Macaulay's minutes and Bentinck's resolution of 1835.

 Wood's Despatch-1854.

Lord Curzon's educational policy. Growth of national consciousness. National education movement.

Unit – II: Commission of Education

 Recommendations of Indian Education commission- 1882, its influence on the subsequent development of education.

 Essential features of the Sadler Commission Report-1917.

 Wardha Scheme ofEducation-1937.

 Radhakrishnan Commission-1948

 A Synoptic study of changes in School System-Primary and Secondary (Structure and curricular only after independence).

 Mudaliar Commission 1953.

 Kothari Commission 1964-66.

 National policyon Education 1986

জ্ঞ্যানজ্যোতি কোচিং সেন্টার

তোমাদের উজ্বল ভবিষ্যৎ গড়ে তুলব আমরা, এটাই আমাদের প্রতিশ্রুতি

6295916282; 7076398606

জ্ঞ্যানজ্যোতি কোচিং সেন্টার

তোমাদের উজ্বল ভবিষ্যৎ গড়ে তুলব আমরা, এটাই আমাদের প্রতিশ্রুতি

অনলাইনে কোচিং নিতে হলে এবং বিভিন্ন নোট নিতে হলে এই নাম্বারে কল করুন।

Tags

একটি মন্তব্য পোস্ট করুন

0 মন্তব্যসমূহ
একটি মন্তব্য পোস্ট করুন (0)
bookstore